Szukasz nowego fotelika samochodowego dla swojego dziecka? Zastanawiasz się czym kierować się przy jego wyborze? Sprawdź jakie normy powinien spełniać bezpieczny fotelik i w jaki sposób powinien być montowany w aucie.
Możliwość montażu fotelika tyłem do kierunku jazdy od 15 miesiąca życia
Od 9 lipca 2013 r. wprowadzone zostały nowe normy dotyczące fotelików samochodowych montowanych w samochodach osobowych. Przepisy, które weszły w życie, zawierają wymagania, określające jak długo najmłodsi powinni jeździć tyłem do kierunku jazdy. Normę wprowadzoną wraz z nowymi przepisami, nazwano UN R129. Znana jest także jako i-Size. Ostatecznie ma ona zastąpić starą ECE R44-04.
Przepisy i-Size nakładają na producentów fotelików samochodowych wymóg wprowadzenia do oferty modeli, które umożliwią transport dziecka tyłem do kierunku jazdy. Jest to szczególnie ważne w okresie do 15 miesiąca życia dziecka, ponieważ do tego czasu nie jest dostatecznie rozwinięty jego układ szkieletowy.
Foteliki grupy 0+, dostępne na rynku są po prostu zbyt małe, aby dziecko mogło w tym okresie bezpiecznie podróżować tyłem. Producenci powinni wprowadzić do sprzedaży bardziej obszerne foteliki z grupy 0+ lub w ogóle zastąpić ją fotelikami umożliwiającymi podróż tyłem do kierunku.
Prawidłowy montaż fotelika dzięki ISOfix
Nowe przepisy kładą jeszcze większy nacisk na sprzedaż fotelików montowanych tylko i wyłącznie poprzez system ISOfix. Ma to na celu ograniczenie nieprawidłowego montażu i użytkowania fotelików samochodowych pozbawionych tego systemu.
Nowe wymogi nie ominęły także producentów samochodów, którzy są zobowiązani do stosowania zaczepów ISOfix. Od 2013 roku, wszystkie nowe samochody muszą być wyposażone w ten system. W lipcu tego samego roku wprowadzono nowe logo i-Size, które producenci samochodów zaczęli umieszczać na fotelach i kanapach wyposażonych w ISOfix.
Przepisy wprowadziły także homologację i-Size, którą muszą posiadać samochody z logo i-Size. Można mieć pewność, iż podłoga w samochodzie z tą homologacją jest wzmocniona w miejscu nacisku nogi fotelika montowanego tyłem do kierunku jazdy.
Wymagania określające odpowiedni wzrost dziecka
Stara norma ECE R44-04 nie zawierała wymogów dotyczących wzrostu dziecka w foteliku. W nowych przepisach i-Size specjalna skala wzrostu uwzględniająca odpowiedni jego skok określa minimalną długość i szerokość ramion oraz szerokość bioder dziecka.
System doboru fotelików zyskał dzięki temu najważniejsze kryterium, czyli wzrost przewożonego dziecka. W normie i-Size określona została także maksymalna waga dziecka użytkującego dany model fotelika.
Ochrona przed zderzeniami bocznymi według nowych przepisów
Norma ECE R44-04 nie zwierała specjalnych wymagań dotyczących testów ochrony fotelika przed zderzeniami bocznymi. Takie testy przeprowadzały na własną rękę tylko organizacje konsumenckie.
W nowej regulacji i-Size zawarte są kryteria ochrony przed zderzeniami bocznymi. Wymagają one, aby wszystkie foteliki i-Size były testowane pod kątem tego typu ochrony. Foteliki samochodowe pozbawione lub słabo wypadające w testach zostaną wycofane z rynku. Nastąpi to w momencie wycofania homologacji ECE R44-04.
Eliminacja nieprawidłowego montażu fotelików pozbawionych systemu ISOfix
Nowa norma i-Size zdefiniowała specjalne wymagania, które skutecznie zredukują lub całkowicie wyeliminują nieprawidłowe montaże fotelików samochodowych.
Dzięki złączom ISOfix wycofano możliwość instalacji fotelika za pomocą 3-punktowych pasów bezpieczeństwa. Nowy system znacząco zminimalizował ryzyko związane z nieprawidłowym montażem fotelika dla dziecka.
Artykuł gościnny.